فونت

در ایران برحسب معمول و بنا به تداول، مدل ذهنی طراح برای طراحی فونت فارسی، حروف و فونت های لاتین است. سال‌هاست طراحان هرگاه قصد طراحی فونت داشته‌اند، آگاهانه، دانسته و یا ناخودآگاه، بدون قصد قبلی؛ بی‌اختیار نگاه‌شان به حروف و تایپ لاتین بوده است و سعی در نوعی ترجمه‌ی شکل حروف لاتین به فارسی داشته‌اند. قلم (رایانه) به عنوان هنور(تمام کلمات، شکل های منفرد حروف، ویاشکل فیزیکی متن) می‌تواند برای برجسته کردن معنای کلمات، خلق یک حالت یا نماد، شکل یک موتیف دکوراتیو، یا تداعی تسلسل خواطر بصری به کار رود.

    حروف لاتین در فونت انگلیسی از آغاز به دو نوع کوچک؛ lower case و بزرگ؛ upper case یا به عبارتی حروف اول جمله و حروف بعد از حرف اول جمله تقسیم می‌شدند. اما فونت فارسی و فونت عربی با قرار گرفتن در اول کلمه و یا وسط و یا آخر و بلاخره به صورت تنها، شکل متفاوتی به خود می‌گیرند.
    حروف فونت لاتین در طول زمان از هم جدا شده و تک تک هویت مجزا و فاخر به خود گرفته‌اند، در صورتی که حروف فونت فارسی در ارتباط با یکدیگر و به صورت چسبیده به ساخت کلمه می‌انجامند.
    فونت فارسی در ذات دارای نامنظمی های ظاهری است که خطاطان در گذشته به سلیقه‌ی شخصی آنها را منظم می‌کرده‌اند. با از بین بردن بدون فکر این نامنظمی، مخصوصا در حروف متن؛ تایپ، فونت فارسی خوانایی خود را از دست می‌دهند.

    ادراکاتی مانند این از فرهنگی به فرهنگ دیگر و از دوره ای به دوره دیگر متغیراست، اما برای دانستن این‌ها و تشریفات دیگر یک طراح می‌تواند زمانی که به انتخاب فونت می پردازد تصمیمی بر مبنای مطالعه و آگاهی انجام دهد و انتخابی را به اجرا در آورد که با هدف در نظر گرفته شده هماهنگ باشد.

فونت فارسی

نگرش هندسی و ساده کردن بی از حد فونت فارسی و شبیه سازی تایپ لاتین، می تواند به دور شدن از زیبایی و خوانایی تایپ(فونت فارسی) های ما بیانجامد. سعی در نزدیک شدن به ساختار حروف لاتین امری است بیهوده، چون این دو زبان هیچ گونه شباهت ساختاری ندارند.

    فقط با ملاحظه‌ی نامنظمی ها و سعی در حل آنها در بافت خط فارسی است که می توان به تایپ فیس‌های موفق فونت متن و یا فونت تیتر دست یافت.

گو اینکه طراحی فونت فارسی رایگان در قالب فرم دست‌نوشته کار آسانی نیست، چون اصلا سهولت طراحی فونت بر مبنای خط نسخ را ندارد، ولی ممکن است به پیچیدگی طراحی فونت بر مبنای خط نستعلیق هم نباشد.

الیزابت رسنیک: فونت؛ تایپ اصطلاحی است که برای حروف الفبا، شماره‌ها، و علامت‌های نقطه گذاری که مجموعا کلمه‌ها، جمله‌ها، و بلوک‌های متن را می‌سازند به کار می‌روند.

اعتقاد دارم که با طراحی فونت؛ تایپ فیس حروف ترکیبی که شامل دو حرف و حتی سه حرف باشند، ما قادریم انواع تازه‌ای از حروف تیتر را طراحی کرده کارا، موثر، زیبا و کاملا فونت ایرانی اصیل و فاخر باشند. تایپ فیس‌های جدید از تغییرات تکنولوژی و ایدئولوژی‌ها منتج شده اند. برخی فونت‌ها که ما امروزه آنها را مدرن یا پیشرفته می‌دانیم، دهه ها قبل ابداع شده‌اند. طراحان فونت همیشه طراح های خود را در یک سبک و سبد طبقه بندی نمی‌کنند.

دانلود فونت فارسی

ماهیت و ویژگی فونت؛ حروف می توانند ویژگی‌های صریح یا ضمنی داشته باشند که بسیاری از آنها مرتبط با فرم و سبک فونت است. ویژگی های صریح به مفهوم مستقیم و ادبی یک نشانه باز می‌گردد. طراحی یک پرنده شبیه به یک پرنده. ویژگی های ضمنی، مفاهیم عمیق‌تری دارند که در زیر سطح قرار گرفته‌اند و اغلب نتیجه مؤلفه های فرهنگی مانند ایده ها، ارزش ها، رفتارها و نگرش هاست. اگر شخصی را پرنده بنامیم ممکن است دلالت بر ترسو بودن وی داشته باشد اما اگر یک بازیکن بسکتبال را پرنده بنامیم، این تصویر ضمنی و به مفهوم شخصی است که در حین بازی در هوا اوج می‌گیرد.

دانلود فونت

همانند مردم، مکان‌ها و اشیا، فونت‌ها نیز دارای کیفیات؛ چگونگی‌ها، صریح؛ ظاهر و آشکارا و تعهد ضمنی هستند. یک ناظر بی طرف می تواند به یک فونت نگاه کند و در مورد آن خارج از تقابل سریف با سن سریف، قسمت‌های ضخیم با نازک یا عریض با فشرده، قضاوت بصری کند. به لحاظ کاربرد، توجه به نحوه استفاده از فونت و مد می تواند به طراح بگوید که آن فونت مرسوم و مد روز هست یا نه. نگریستن و توجه به ارتفاع X فونت و مقایسه آن با دیگر فونت‌ها و فیس‌های مشابه، می تواند به طراح کمک کند تا میزان قدرت و حجم آن را نسبت به یک فونت دیگر بسنجد. فونت‌های Old Style، با سریف (سَرَک)های نرم خود، دست سازتر و قدیمی تر از فونت های مشابه به روز شده هستند.

آینده ای را تصور کنید که فونتی که شما استفاده می کنید مستقیما با ظاهر حقیقی و یا حقوقی شما در ارتباط باشد(همیشه الهام گرفتن نباید از فونت های موجود باشد)